Ik heb een factuur voor overgebruik ontvangen. Waarom?

Wanneer je meer data verbruikt op onze server dan de afgesproken hoeveelheid binnen jouw webhostingpakket, is er sprake van overgebruik. Voor overgebruik moeten wij helaas extra kosten in rekening brengen.

Dat komt omdat wij rekenen met een bepaalde datacapaciteit per klant. Indien je over de afgesproken ruimte heen gaat, zal dat ten koste gaan van de ruimte van andere klanten.

Voordat er daadwerkelijk sprake is van overgebruik heb je van ons al een mail hierover ontvangen, zodat je nog actie hierop kan ondernemen. Wil je weten wat jouw overgebruik is, data verwijderen of wil je je pakket aanpassen, dan kan je dit via mijn.movenext.nl snel bekijken en regelen.  

Overgebruik-mail 
Ons systeem geeft een melding op het moment dat jij meer dan 80% van de afgesproken schijfruimte gebruikt. De schijfruimte is een optelling van de website, database en emailbox. Wij meten dit op de laatste dag van de maand. Als je het voor deze dag opschoont, brengen wij niets in rekening. Is opschoning niet mogelijk dan adviseren wij om het pakket te upgraden. Vaak is dat voordeliger dan nacalculatie.   

Waar bestaat mijn overgebruik uit 
Binnen de serveromgeving kan je zelf kijken waar de meeste ruimte gebruikt wordt. Vaak wordt dit veroorzaakt door veel verkeer/ bezoekers op jouw website. Dat is natuurlijk heel positief. Een andere oorzaak kan zijn dat er meerdere emailboxen zijn en dat er maar eentje gebruikt wordt. Hierdoor blijft de andere emailbox vol staan met ongelezen mail. Ook kunnen er bijvoorbeeld te zware afbeeldingen op de websites staan etc.  
Doorloop de volgende stappen om jouw overgebruik te bekijken: 

  • Log in op mijn.movenext.nl
  • Klik in het linkermenu op Hosting en klik door op de betreffende website waar het overgebruik over gaat.  Je kan rechts bij Verbruiksinformatie al direct een globaal overzicht krijgen over het overgebruik. Voor meer details klik je op de rode knop “ga naar hosting omgeving” onderaan de pagina
  • Klik op “Nu inloggen”. Je komt dan in onze serveromgeving in Plesk. 
  • In het linkermenu kan je klikken op Statistics. Vervolgens krijg je een overzicht van statistieken per onderdeel over jouw datagebruik op dat betreffende domein.  
Upgraden hostingpakket 
Besluit je vervolgens jouw hostingpakket te upgraden dan is dat mogelijk om zelf te regelen binnen mijn.movenext.nl. Deze link gaat direct door naar de juiste pagina. Mocht je niet meer ingelogd zijn, dan wordt eerst gevraagd in te loggen. Je kan ook onderstaande stappen volgen: 
  • Log in op mijn.movenext.nl
  • Klik in het linker menu op “Hosting” en (mocht je meerdere website hebben) dan vervolgens op de betreffende website. 
  • In het rechtergedeelte van het scherm staat nu onderin het eerste blok “Informatie en details van jouw website’ een groene balk “Upgrade hosting pakket”. 
  • In het pop-up scherm kan je vervolgens uit een dropdownmenu een uitgebreider pakket  kiezen. Let hierbij wel op dat het pakket wat je kiest niet extra of erbij is. Het is ter vervanging van het eerder afgenomen pakket. Als je voorheen megahosting hebt en je kiest vervolgens minihosting, krijg je dus nog minder schijfruimte ( behorende bij minihosting). Wij tellen dus niet mega en minihosting bij elkaar op. Je zal dus altijd een uitgebreidere variant moeten kiezen.   
  • Klik vervolgens op “upgrade”. De upgrade van de schijfruimte gaat per direct in. Per eerstvolgende maand zal je hiervoor ook de betreffende factuur ontvangen.