Wat kan ik doen aan overgebruik?

Je ontvangt van ons een mail met betrekking tot overgebruik op het moment dat je 80% van je webruimte hebt verbruikt. Binnen de serveromgeving kan je zelf kijken waar de meeste ruimte gebruikt wordt. Vaak wordt dit veroorzaakt door veel verkeer/ bezoekers op jouw website. Dat is natuurlijk heel positief.

De meest voorkomende oorzaak is overgebruik van schijfruimte door mailgebruik. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er meerdere e-mailboxen zijn en dat er maar eentje gebruikt wordt. Hierdoor blijft de andere emailbox vol staan met ongelezen mail. Of er staan nog veel mails in verzonden of verwijderde item.
Opruimen van de mailboxen, oftwel het echt verwijderen van e-mails, kan al heel veel schelen. Je kunt hiervoor het beste inloggen in de webmail (webmail.jouwdomeinnaam.nl). In onze hostingomgeving kun je bekijken welke mailboxen je actief hebt staat en hoeveel schijfruimte deze innemen.

Doorloop de volgende stappen om jouw overgebruik te bekijken:

  • Log in op mijn.movenext.nl.
  • Klik in het linkermenu op Hosting en klik door op de betreffende website waar het overgebruik over gaat.
  • Je kan rechts bij Verbruiksinformatie al direct een globaal overzicht krijgen over het overgebruik. Voor meer details klik je op de rode knop “ga naar hosting omgeving” onderaan de pagina 

  • Klik op “Nu inloggen”. Je komt dan in onze serveromgeving in Plesk:  In het linkermenu kan je klikken op Statistics. Vervolgens krijg je een overzicht van statistieken per onderdeel over jouw datagebruik op dat betreffende domein.  
  • Op de hoofdpagina van Plesk heb je ook een icoontje met 'E-mailadressen'. Hier kun je een overzicht van mailboxen en bijbehorende opslag vinden. Heb je bijvoorbeeld een mailbox die veel opslag inneemt, maar die je niet gebruikt? Dan kun je deze ook verwijderen. LET OP: Je verwijdert in dit geval gegevens uit de mailbox definitief. Je moet het daarom echt zeker weten dat je iets wil verwijderen.